lördag 19 november 2011

Butiker i långa banor

Sawadee

Alltid händer det något oväntat. AC`n bryter ihop ( går fast den är avstängd).
Nu använder jag den väldigt sparsamt med lite kyla inför sänggående.
Märkligt att när jag går till sängs så har jag 22 grader och jag tycker det
är som i en bastu. Vid 4 tiden vaknar jag av att jag fryser och då visar
termometern 24 grader. Förklara detta den som kan!!!
Jag ringer till reparatören från stranden och han sa "kommer soon".
Jag som trodde att jag skulle få en dag på stranden fick icke detta då
det bar iväg hem för att vara redo.

Nu skedde det som är helt vanligt här i Thailand. 3 pers kommer för
reparation. En boss, en som hämtar verktyg och reservdelar från bilen
 samt en som reparerar. Det var ett relä som brunnit så det gick
snabbt att fixa felet.
Chefen kollar en reparerar och en hämtar delar.

Vad händer när dom ska till att felsöka?? Strömavbrott!!!
Som tur var så blev avbrottet bara 15 minuter så det blev
bara en sodavatten per pers.

I kväll har Mischa och jag varit på svensk buffé. Rotmos (vet i fan hur
Hasse gör sin rotmos när det inte finns kålrot här nere) köttbullar, stekt
och panerad fisk, potatisplättar med lingon och kokt potatis som avbrott
till kokt ris. Skönt med ett avbrott från det thailändska köket.


Här är några fat med fisk för torkning. Dessa äts som snacks. Mischa åt
lite av dessa under sitt första besök i Thailand i mitten av 90-talet.
Han kommer aldrig att göra om detta då han fick tillbringa många
timmar på muggen. Kanske det var för mycket fisk och för lite
Thai wiskey??
Har nu med snack med många förstått att thailändska till engelska
inte är direkt översättningdsbart. Tex: "Hallo you handsam man" betyder
faktiskt på thai: Kom till mig och jag ska hjälpa dig att tömma ditt
Visakort och dina bankkonton!!
Frasen "I guarantiee" betyder: Jag skiter i hur det går/blir.
Endast garanti från kända kedjor kan gälla men då får du inte
ha öppnat kartongen!!!!!!
Man saknar den svenska köptryggheten.

Thailändarnas fantasi är ju som bekant mycket reducerad. På
en sträcka av 950 meter i vår by finns det 5 nattöppna service-
butiker. 2 stv 7/Eleven och 3 andra. Naturligtvis är det massor av
andra små butiker som finns innom detta område men inte öppna
dygnet runt. 4 av dessa nattöppna butiker har enligt mig bara skit!! Chips
i långa banor och en massa söta drycker.


Det är bara Super Cheap som har bra varor och inte bara skit. Klart
mycket billigare också.
.
 Här är det bra och billigt

I dag ska Mischa och jag en tur till Kata för att se oss om.

Ha det gott

Sverker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar