torsdag 6 september 2012

Världsrekord?

Sawadee 

Jag har antagligen slagit ett världsrekord!!
Jag har kokat ett 5 minuters ägg på 3.48.56 sek.
Hur är det nu möjligt undrar du?
Jag har alltid tyckt att mina ägg har blivit lite för blöta
när jag kokat dom. Tänker till och tar och sätter min
äggklocka på 5 minuter och startar ett stoppur.
Då får jag svaret på varför äggen inte har blivit kokta
efter mitt tycke och smak, för äggklockan är
snabbare än Bolt någonsin kommer att bli.
Har hittat den gamla gong-gongen som fanns i mitt
barndomshem. Som barn på landet så var man ju alltid 
ute på div aktiviteter, både tillåtna och någon gång även
sådant som inte var helt ok. 

 
Vid middagen som avåts precis 17:30 så slog min
hulda moder 5 minuter före i gong-gongen.
Då var det bara att lägga ner all verksamhet och
skynda hem för annars så blev det ordentlig käft.
Uppfinningsrik som undertecknad är så fann jag naturligtvis 
på ett fantastiskt bra ursäkt att inte komma hem i tid!!!
Tyvärr så sprack min fantastiska idé redan vid första
försöket.
När jag kom hem vid 18-tiden frågade modern varför jag 
inte hade kommit tidigare, förklarade jag att jag inte hade
hört dom två första gångerna hon slagit på gong-gongen.
Modern börjar skratta och förklarar att jag måste lära mig
att tänka innan jag talar osanning.
Jag tycker att det var mycket förståndiga ord och jag
tror att jag klarat av detta med glans under min levnad.
Naturligtvis så har det väl inte gått hem alla gånger
när man haffats med "brallorna nere". Bara ett uttryck
och naturligtvis inte bokstavligen.

Har nu fått rapport från Thailand att Visa, Euro Card med fler, 
har tagit situationenpå allvar, och ska nu sätta upp
varningsskyltar vid de flesta näringsställena ( barer )
och bankomater.

Naturligtvis så rasar dom flesta thailändskorna, speciellt från
Isan, men det blir väl som med alla vägskyltar här hemma
 som man inte ser efter ett tag och då är man
ju förhoppningsvis helt nykter.


I dag har det nog varit en "very lucky day" för mig.
Tycker verkligen att den inte kom en dag för tidigt
efter allt strul med Pensionsmyndigheten (fortfarande inget
besked om/när den norska ska komma), Skatteverket och
alla teleoperatörer jag haft sen jag kom hem.
Helt överraskande kom det ett besked från SPP att från
denna månad kommer jag efter 11 år, 11 månader och
25 dagar kommer att få 871 kr i månaden i efter kommunal
och landstingstjänst.
Naturligtvis så blir det lite skatt på det hela.
Förstår att jag i fortsättningen kommer att leva ett liv i
sus och dus. Vin kvinnor och sång??
Nu är jag väldigt omusikalisk och vin är inte grejen för
mig så jag får se vad det blir.
Biljett till Thailand blev fixad i dag och avfärden blir 25/9.
Ska bli spännande att se om det redan vid bytet i Bangkok
kommer att bli ett gigantiskt firande med blåsorkester osv.
eller om det kommer att bli först på Phuket. Undertecknad
fyller nämnligen år denna dag!
Lehna och jag går på em. en liten promenad och turligtvis
så hade vi bara 3 systempåsar (tomma) med oss. Vi fann så in
i hel... med kantareller.

Här är det nya som kommit upp under senare tid


Men dom här är "gamla i gården" och är väldigt "svampiga"
dvs fruktansvärt blöta.




Det här är mer än det ser ut på bilden. Tog två timmar att rensa
för oss.
Under en liten paus så skrapade vi 3 st Trisslotter. Lyckan lyser
fortfarande på mig och det blev vinst på 2 av dom.
Naturligtvis inte lika mycket som en jättepension från SPP,
men det blev ju i alla fall vinst.
Jag är så less på att rensa svamp så nu ska jag inte plocka
mer. Men nu är det väl så att vid varje skogspromenad så
ligger det en eller flera bolagspåsar i fickan och dom är ju
till för att bära något värdefullt i. Man vet aldrig. 
Kanske skygglappar är något att tänka på.
Du som inte har varit ute och plockat kantareller
måste nu ut och ta för dig.
Ha det gott
Sverker







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar