torsdag 30 augusti 2012

Tisdagens sjokk

Sawadee
Efter gårdagens sjokk (norsk stavning) när ytterdörren
öppnades och kylan kom som en rak höger i nian, så
var dagen betydligt bättre. Tempen på en betydligt
behagligare nivå14,5 ( 50% av vad Kenneth i Thailand
för närvarande tycker är skitkallt) och i mailboxen 
finner jag ett mail från Fiffen, en gammal bekant från 
60-talet i Uppsala som flyttat till Thailand och Phuket.
Ska bli kul att träffas och klämma en Chang.

Nu är det tid för björkarna att skräpa ner. Fy fan vad det
kommer massor av frön (tror jag) varje dag.





Detta är nattens skörd. Du kan ju tro hur mycket som blir
indraget i huset då jag alltid glömmer att ta av skorna.
Tur att dammsugaren är uppfunnen!

På kantarellfronten är det för närvarande bara mycket 
stora som finns i skog och mark. Inga ny är på gång
efter regnen men det kommer väl.



Jag kan inte få nog av detta!!

Nu är det slut på rivningsvirket från Lehna så nu blir det
inte flera holkar till fåglarna. Ska bli spännande att se om
det blir många av dom som blir bebodda.
Har nu även av spillvirke för första gången byggt 
holkar/reden för sädesärlor. Ska bli kul att se om dom
kommer att bli använda.



Bara att sätta dom högt upp på väggen. Tror jag.

Är nu äntligen klar med mina besök på sjukhuset och
alla besked är negativa (alltså positiva). Nu är det bara 
vårdcentralen/diabetessjuksyrran som ska ha ett möte 
med mig och antagligen gnälla över mina höga 
sockervärden i maj/juni. Dom är alltid höga då, efter 
frosserier av ananas och mango när dom är som bäst
sista månaden när jag är i Thailand. En spruta i axel eller
överarm blir det också med cortison av husläkaren. Sen är
 det bara att boka biljett och dra iväg, för att till våren
återkomma och få samma service.

I morgon bär det av till Åland med Gubbhögens Boule Klubb
för att med buffé fira våra fina insatser under året. Spelet
har väl inte varit av högsta märke men ärtsoppan och
punchen har som vanligt varit av hög klass.
Passar också på att inhandla allt snus som ska hålla
hela tiden i Thailand.


Har nu köpt en större bok så att jag inte behöver att "tulla"
på lagret av pocket som jag köpte på loppisen och
som ska ner till Thailand.

Får se om jag kommer att lära mig någonting??



Lehna hade i går inspektion av Anticimex och fick bakslag på
att hon hade lösvirke som låg under huset och är risk för
mögelobjekt som kan sprida sig upp i huset.

Bara att bygga någon typ av förvaring bakom hennes bod.
Nu är det inte så enkelt för en ovan snickare att fixa detta.
När man inte har snickarrutin så är det ju lösningen som
är det största problemet. Alltså, tankearbete!!
Nu för tiden så går det inte så fort och en del felkopplingar
sker så att jag måste riva ner en del och göra om.
Men skam den som ger sig.



Här har arbetet och tänkandet startat




Stöttorna står nästan raka




Det går sakta men gott




Nu gör jag kväll och Lehna får fylla på själv med alla brädor
som hon hade under huset. Tak får vi ordna efter helgen.
Själv åker jag ju till utlandet
och inser nu att jag är värd att inköpa och inmundiga
en låda med skattefri jästa drycker. Får se om det
kanske finns Tiger i sortimentet.

Ha det gott och det är inte synd om mig för att jag
slagit mig på tummen med hammaren. Det är bara
så härligt med skruvdragare.

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar