tisdag 21 augusti 2012

Frosseri de lux

Sawadee 

Nu går dagarna till att göra slut på Lehnas rivningsvirke.
Fågelholkar i långa banor med olika storlek på ingångs-
hålen för olika typer av fåglar. Får se till våren om det
fungerar att det blir rätt fågel i rätt holk.

 Denna typ av holk är absolut sista skriket!


 Nu säger väl vän av ordning att "Nu har den djäveln
glömt att göra hål för fåglarna"
Lugn, lugn, lugn!
Denna typ är till trädkrypare och dom är lite deras
önskan är lite speciell.


Denna typ heter REINFELDT


Denna heter naturligtvis SJÖSTEDT för ingången
är på vänster sida.

Trädkryparna vill gå/krypa direkt in i holken från stammen.

Det finns en som håller koll på när jag arbetar.


I lördags kväll under promenad från bryggan bestämde jag
mig för att kolla efter kantareller i dungen 15 meter från mitt hus.
Många tanter springer där och letar så min största förhoppning
var att få ihop till en kvällsmacka. Såg omedelbart att jag
måste gå hem efter en påse (typ systemets) för det var
mer än jag kunde få i en hand där under hasselbuskarna.
Systempåsen blev proppfull så det blev 2 timmars rensning
framför TV´n där jag såg Galenskaparnas 30 år av galen-
skaper. Fick då se Jan Rippe prova "mer än glögg" som var
helt fantastiskt. Har du inte sett detta så kolla på:

 
Vad säger IOGT och NTO om detta??
 
En dag i förra veckan stod det ett bord på tomten på morgonen.
Detta var ett bord som skulle vara helt perfekt för mig.
 
 
Nu hade jag inte snackat med någon om mitt önskemål
så det var väl snudd på att jag trodde på att jag fått en
skänk från ovan. Efter ett par dagar vågade jag ta in bordet
för jag trodde att det kanske var en "felleverans".
Fick till slut reda på vem det var som ställt hit bordet.
Det var bara att tacka och ta emot.
 
I dag skulle Lehna och jag ta en tur i skogen för att se
om det fanns några kantareller. Vi gick ca 100 meter
på vägen och sen in i skogen. Efter 5 meter blev vi sittande
i 10 minuter och plockade 1½ plastpåse med kantareller.
 
 
Vissa av kantarellerna var lika stora som händer.
 
 
Rensat och klart för smörstekning
 
Har aldrig varit med om något liknande. Tyvärr ger ju
rensandet inte samma glädje som hittandet/plockandet.
För oss 2 pers tog det nästan 1½ timme att få dom rensade.
När alla kantareller var smörstekta så vägde dom 2,8 kg.
Nu får det bli kantareller i stället för strömming till Thailand.
Tänk att sitta på en sandstrand under palmer och njuta
av en kantarellmacka!
Men först blir det ett antal med kantarellfrosserier.
 
Lite mera regn behövs nu för att det ska ge möjligheter
till mera frosserier.
 
Ha det gott och ge dig ut i skogen och plocka.
 
Pastor Astor Kantarell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar