fredag 24 augusti 2012

Nostalgi

Sawadee  

Nu har jag blivit bönhörd, regnet har kommit (ca 50mm)
och förhoppningsvis så sätter kantarellerna igång att växa
igen. 
Martin jag lovar att på julafton bjuda på 
kantarellmackamed smält ost under en palm.
Frågorna är bara var dom ska
ätas. Nai Harn eller Rawai beach, kanske Bon Island?
Angenämt problem som vi nog kommer att lösa.

Vad är det som passar bäst att dricka till?
Cocosmjölk? Shang? Singha? Glögg? Rödvin?


Jag har skaffat en automat men saknar elinstallation.
Kan du fixa en skarvsladd eller elgenerator?
Ärligt talat så spelar väl inte drickat så stor roll vid ätandet
utan det är ju dessto viktigare är eftersnacket om var
kvällen ska avslutas!!

Nu vid min sista flyttning dök det upp en del saker som väcker
minnen från min barndom. Klockan som vi hade på Eke hittades
i en låda. Tyvärr så fungerade den bara i 10 minuter för att sen
stanna. Vid kontakt med urmakare fick jag en prisuppgift på
3.500 kr för att få den i form. En massa lager/upphängningar
måste bytas. En skral pentionärskassa tillåter inte detta så
jag hände upp den igen utan åtgärd. Döm om min förvåning när 
klockan gick som ett urverk. Grejen var att den skulle hänga lite 
på sniskan.  



 Detta "konstverk" skapade min moder av en detalj från en
bryggdetalj i en fot av gips i en stor tändsticksask.
Bara att spraya med guldfärg varje år så ser den ut som ny.


 Här är ett roslagsöskar och ett block
  

 Här är någonting från en gammal roslagsskuta


Detta ljuster väcker många minnen. Jag träffade en gammal kompis
från 60-talet Rolf Brådal som direkt började prata om vårt fiske med
detta ljuster. Vi hade ett bilbatteri på 12 volt i båten med en lång
ledning som med allt motstånd gav 6 volt till lampan (extraljus till
bilen). Bröderna Bertgård var nere i vattnet för att ljustra ål. Tyvärr
blev fångsten inte vad vi räknat med, men kul hade vi.


Har en kompis som tänkte sterelisera sig men är nu "lite" tveksam"
efter att sett några bilder på nätet.


Som jag säger till honom " det finns bedövning"

Ha det gott 

 Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar