lördag 27 oktober 2012

Steka fläsk i bar överkropp

Sawadee

Hörde för någon dag sen på Radio Stockholm att alla äldre
är så förvånade att tiden går så fort! Det är väl inte så
konstigt! När du var yngre så hägrade det att komma
in på barnförbjudna filmer, köra moppe och sist men
inte minst umgås med det motsatta könet på ett helt 
nytt sätt. Fy fan vad tiden stod stilla och själv längtade
jag naturligtvis efter att få köra moppe. Den som påstår 
något annat tror jag far med lögn.
När du väl var 15 år så var det 18-års födelsedagen
och körkortet som hägrade. När det äntligen var fixat
så längtades det till 21-årsdagen när man skulle få köpa
sig en flaska Villafranca för 3,80 kr. Gud vilket vin!!
Men om man ser det i dag så var priset det rätta!!
Fick en flaska av syrran när jag fyllde 55 och det var en 
chock! Antagligen har mitt smaksinne utvecklats eller
så var det en dålig årgång.
Efter 21 års-dagen så har det bara varit arbete hela tiden
och vem har inte tyckt att tiden har stått stilla på arbetet
och tiden släpat sig fram.
När du väl blir pensionär och njuter livets otium så är
det för mig att vänta/längta efter den norska pensionen
ska börja betalas ut. Sen är det ju livets slut som "hägrar"
och då tycker du naturligtvis att tiden rusar fram. 
I dag var Uppsalakompisen Fiffen här på kaffe
och tiden bara rusade iväg. Nu tror jag inte att vi satt 
och väntade på mannen med lien men trevligt var det
i alla fall och tiden rann iväg.

Hur många "gamlingar" har jag inte träffat som säger
att dom skulle vilja göra någonting annat av sitt liv än
att gå "hemma" och torka in på sitt levnadssätt!
Jag tycker inte ett dugg synd om er för det är bara
snack och lite verkstad. Ord som "som vi är för gamla"
har jag hört så jag håller på att kräkas. Du blir aldrig
för gammal att ta steget, det är bara modet som fattas!!
Nu tror ju jag att vi bara har ett liv och då är det bara att
ge järnet och suga ut det gottaste.
Skulle vara kul med lite feedback på detta!

Nu för dagarna är det bara svett och svett. Jag håller på
att förlänga avloppet för överskottsvatten. När mycket vatten
spolas ut tex när poolens nivå ska fixas till så hinner inte allt
vatten att infiltreras. Överskottsvattnet rinner ner till Lehna så
hon får träskliknande tillstånd under dagen.
Transpirationen börjar redan innan jag greppat spade och hacka.

Inte nog med detta så är jag på gång för att bygga en spalje för
buskarna vid poolen.


Vad är att steka bacon/fläsk med bar överkropp när man kan kapa
armeringsjärnutan tröja!!
 

 
Nu äntligen efter 6 månader och ny tapetserare så är
kuddarna till Rattanfotöljerna klara.
 

Lehna vattnar och vattnar sitt nya träd och löven faller av
så det står härliga till. Spännande att se om detta kommer
att klara sig.

I går skulle vi göra en massa pajer för att frysa in. Det skulle
bli spenat, räkor, musslor, skinka osv. Men!! Degen med det
thailändska vetemjölet var inte riktigt som vi trodde.
Degen blev exakt som tuggummi. Har du försökt att kavla
ut ett dylikt? Det var bara att dra till butiken på jakt efter
paj plattor. Nu fick vi tag i någonting som antagligen inte
är pajplattor utan det är nog degplattor till vårrullar.
Det är bara att testa. Faktiskt fick vi tag i 2 frysta pajformer
så det blir i alla fall 2 pajer.

Ha det gott

Sverker


 

1 kommentar:

  1. Feedback kan du verkligen få! De som anser att de vill ha något att göra efter arbetslivet får väl ta sig en funderare. Själv har jag gått i förtid (fyller 60 i november) och tycker att livet äntligen är underbart. Vi åker hitan och ditan och hittar på saker att göra hela tiden (förutom att njuta otiumet vill säga...) :-)

    SvaraRadera