fredag 5 oktober 2012

Nu är surdegen på gång

Sawadee
Hejsan i höstrusket. Här gå livet sin gilla gång medan
anpassningen fortsätter. Som alltid blir jag rödögd och
trött i ögonen. Får problem med  att läsa och hålla
ögonen öppna. Vet inte vad det beror på men en vecka
med ögondroppar hjälper.
Här i Thailand är man mån om befolkningens hälsa
och under flera år har det funnits varningstexter och
avskräckande bilder på alla tobaksvaror.


Någon rökare som känner igen sig?


Kan det vara kol?

Nu har även turen kommit till alkoholen som nu är
prydd med varningstexten
วันที่ดีที่สุดก่อนที่จะ
 och avskräckande bilder 
วันที่ดีที่สุดก่อนที่จะ
Texten på thai blir översatt

Denna vara är alltid bäst dagen före
 Var i går på middag hos Kenneth. Kul att han gillade huset som
jag besiktigade åt honom när han var i Sverige. Skulle inte 
ha varit så kul om det inte hade fallit  honom på läppen.
Jag blev så i gasen över maten så jag glömde att fotografera
huvudrätten. En underbar köttfärslimpa med rödkål med en
liten gnutta nejlika. Bara helt fantastiskt!! Potatismoset var
mixad blomkål!!! Helt otroligt gott. Pröva själv! Koka blomkål
pressa ut vattnet i duk och mixa med grädde. Mums!
Det är faktiskt lågkolhydratkäk.
Deserten var kladdkaka med chokladsås (vit )


Senare blev det någonting med alkohol  och grädde


Har i dag satt min första deg med surdeg.
I morgon smäller det!! Efter nattens mikrobiska procedur
ska det bakas och gräddas i morgon.
Tyvärr så saknar jag en brödkavel men jag är övertygad om
att farbror Bengt och hans sambo kommer att ha med sig
en från Sverige senare i höst


Hoppas att degen inte svämmat över tills i morgon.
I kväll blir det fredagsmys hos grannen med köttfärssås
med tillbehör.

I morgon börjar jobbet med ett läckande tak. Mer info
senare.

Ha det gott i höstrusket

Sverker
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar