söndag 14 oktober 2012

Här testas till max

Sawadee
Ryktet går att i slutet av november så kommer farbror
Bengt ( http://www.farbrorbengt.blogspot.se/ ) till Thailand
med sambo.
Har förstått att han ej spottar i ölglaset och då ser jag mig
naturligtvis skyldig till att ha full kontroll av de jästa men ej
brända drycker som försäljes till klart överkomliga priser.
Nu är det ju inte beskrivningar med ord som: fruktighet,
strävhet, fruktigt, blommigt osv. Här rör det sig om ett helt
annat vokabulär!
Humlerikt, maltstarkt/svagt, beska, rusighetsförmåga,
fyllighet i dubbel bemärkelse, plåtsmak osv.
Nu är det inte som med vin att det avsmakas en eller
två sorter per gång. NEJ!!! Här tar vi hela programmet
på en gång. Alltså här testas det för fullt av dessa sorter:
San Mig, Heineken, Tiger, Singha, Chang, Leo, Archa,
Cheers, San Miguel, Asahi, Tederbraü och Carlsberg.
Nu är det också så att de flesta av dessa finns i flera
utgåvor med olika berusningseffekt så lista är ju ganska
lång. Hoppas att jag ska ha kommit till en kvalificerad
lista till han kommer ner hit.
Nu ska ni inte tro att jag tycker att det alltid är ett så
trevligt uppdrag som jag lagt på mina skuldror.
Detta uppdrag kräver sin man kan jag lugnt säga!!
Varje morgon är en pina men framåt kvällningen så
känns uppdraget viktigt och självklart så fortsätter jag
med min självpåtagna uppgift.
Har suttit och filosoferat vid poolen under dessa hårda
prövningar om hur jag tänkte i min barndom. Drömmen
var väl en sandstrand med cocospalmer, bananer och
en vacker söderhavsflicka. Två av dessa saker har
faktiskt gått i uppfyllelse. Nu vet du kanske att jag inte
har strandtomt men jag har nära till stranden. Nu får du
gissa vilket som inte ännu gått i uppfyllelse.

Elisabeths recepr på hårt bröd är bara en höjdare.
Har nu bakat en andra gång och fick då hjälp av en
lokal bagerska. Hygien är ett måste så håret måste
täckas.
Om hon sen rullade degen på magen vet jag inte.

Hålet i brödkakan är ju ett måste



Här är många olika typer av bröd. Runda fyrkantiga
och hjärtformade. Allt efter situationen av mys!!!



Dessa är min klara favorit


Ser fram till att få en kavel med "knottror". Det är inte
nog med att knytnävsknacka brödet,

Efter morgonens vedermödor i "bageriet" så drog
vi med Moken till plantskolan för att köpa växter.
Situationen är märklig!!!
Växter som man gillade från start är i dag inte så kul.
Vi har insett att bambu är en växt som skräpar ner
som fan. Många andra är bostäder till vildbin osv.
Så  idag efter 10 år så är våra önskemål helt olika
från hur vi trodde att vi villa ha det. Ta tex Bougainvilla
som är fantastisk på sluttningarna, men i trädgården
ett helvete om du ska gallra. Du ser ut som om du
 varit i kattslagsmål!!

Efter bagarmorgonen och plantskolan åkte vi och lunchade
 på Rosted Duck!!
 

En fantastisk fläskrarré


Och ankan ska vi inte snacka om!!


Som ni förstår så går livet sin gilla gång-
Med öltestning och många bad i Andaman Sea som
håller ca 27 grader.

Ta vara på frosten!!

Sverker 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar