fredag 3 februari 2012

Det lokala bränneriet

Sawadee 

Läser i bladet att en sjuksyrra i Australien som  har vårdar patienter
i livets slutskede har skrivigt en bok om vad folk har tyckt om livet:
De allra flesta av Wares patienter ångrade att de inte hade
förverkligat sina drömmar och önskningar, utan snarare levt
livet så som andra förväntade sig av dem.

Jag tycker att detta är så typiskt. Hur många gånger har jag inte hört
"vad ska folk säga" från tex: moder, äkta hälfter, barn och
vänner/bekanta. Upplever att jag de flesta gånger inte har brytt
mig om detta och gjort nästan vad jag vill. Så jag är nog inte som
de flesta av syster Wares patienter. 

Appropå livets slutskede så har 9 av 10 tempel (små som stora)
 en kremeringsugn här i Thailand..

Här är vårt lokala bränneri
Lite snits och stil över likbilen


Här är själva kremeringsugnen

Nu är kistan instoppad i ugnen och då blir det fest!

Till höger i bild ses en av tre lokaler där det blir mat och
förfriskningar. Ordentligt med festande sätter i gång.
Tjosan hejsan med musik, sång, mycket med hasardspel och
 även dans. Massor av mat och dricka.


På väg till kremeringen så kör bilen här. År detta pärleporten, tro??


När någon dör så placeras kistan i templet i 3, 5 eller 7 dagar
munkarna ska få rabbla sina ramsor. Antalet dagar beror
på hur välsituerad den döda är/var. Dom närmaste kommer varje
dag och sitter vid kistan och förnöjer sig med mat, dryck och
även kortspel. Grannen Birger med medsläpad till en likvaka
och kom tillbaka ganska lummig och skrattande. Det hade inte
alls varit något negativt. "Full rulle" sa han med mat och brända
drycker och hasardspel.

Vad skulle arbetarskyddsstyrelsen säga om detta?

En märklig farkost låg ett par dagar på redden vid Rawai

I dag på morgonen på väg till strande så ser jag en av oss tidiga
strandskator, Jürg stå vid sin motorcykel viftande åt mig.
Han undrar om jag har en kniv. Fattar inte vad han ska med
en sådan till och då förklarar han att hundens (Sandy) svanshår
har fastnat i lagret på hjulet och dras in längre när han kör.
Vi rullar biken bakåt för att försöka få loss svansen men det hjälper
inte. Det hela slutar med att vi får dra av hårstrå för hårstrå och
efter många om och men så är lagret befriat från svans.

Här var inte svansen mellan benen

Vilken rysare som utspelades i semifinalen i bandy VM igår. Trodde jag
 skulle krypa ur skinnet. Får se nu det går i finalen mot ryssen?

Nu är det full rulle med klinkersläggning utanför Lehnas hus

Ska i dag på årsmöte för föreningen Skandinaver på Phuket-
En bra förening att vara med i för här får vi information från
Svenska Ambassaden och Immigration på Phuket.
Vi har en medlem som är volontär på Immigration och
det är till stor glädje och nytta för oss.
Vi är helt uppdaterade på alla ändringar som sker och det
sker ganska ofta.


Har du tänkt på:

Är det inte märkligt: Män vaknar lika snygga som när de lade sig.
Kvinnor förfaller av någon orsak under natten.

Bandyfinalen blev ju också en rysare!!!!
Ha det gott i vintervädret och njut så länge det håller i sig

Sverker



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar