måndag 13 februari 2012

Läckra syrror

Nu har jag gjort mitt sista besök på sjukhuset med det skadade fingret.
Fortfarande svullet så det blir ingen operation här nere. Får gå till
vårdcentralen för remiss till ortoped. Kan tänka mig att att det kommer
att ta tid för att komma till en handkirurg.
Jag kommer naturligtvis att sakna turerna till sjukan för syrrorna är så
trevliga och har så häftiga uniformer!!
Vid ett besök på sjukhuset passade jag på att fråga doktorn: ”Hur avgör doktorn, om det är dags för en äldre person att erbjudas äldreboende?”
”Jo, förstår ni”, sa han, ”vi fyller upp ett badkar och sedan erbjuder vi personen ifråga en tesked, en tekopp och en hink för att tömma badkaret”
“Jaha, jag förstår”, sa jag, ”en normal människa skulle naturligtvis använda hinken, för att den är ju större än både skeden och koppen!”
“Nej”, sa doktorn, “en normal människa skulle dra ur proppen. Vill du ha din säng nära fönstret?”

Självklart så valde jag en säng vid fönstret så nu kan jag se ner på gatan
 och sitta och räkna bilar och motorcyklar.

Många märkliga saker ser jag vid lågvattnet på Rawai stranden.
Här tex. så är det en mjuk gummiliknande massa som jag inte
vet vad det är.

I närbild, mycket märklig sak.
Kanske havsblomkål??
Här är det tre sjöborrar som gömmer sig vid en sten


Nu vid det låga vattenståndet på morgonen så är det många gamla
thailändskor som kommer med sin hacka för

att "plocka" musslor. Dom sitter fastväxta på bergkanten och
har ett tjockt skal som måste slås sönder.

Dom är inte stora så det behövs massor för att få ihop till en måltid.

Äntligen var det dags för surströmming!!

Här är det laddat och klart
Måste säga att det inte var lika gott med mjukt tunnbröd


men det skulle inte fungera med det hårda för det skulle i alla fall
bli mjukt med den luftfuktigheten som råder.


Här är det laddat och klart.
Inte blev det den höjdarmåltid som jag hoppats på. Tycker att
strömmingen var för tam och löken är det inte samma fart på
som hemma. Nu är det ju så att ofta blir man besviken på när
man tar med sig saker hit och vice versa. Det smakar aldrig
som det gör på sin "rätta" plats. Vad det beror på har jag ingen
aning om. Luftfuktighet, kultur, värmen osv??

Nu börjar det svämma över av svenskar här nere. Det märks
att sportloven har börjat. Värmen blir också lite högre på dagen
och solen tar som tusan. Fast det är fortfarande kyligt (24 grader)
när det är dags för morgonturen till stranden, så då är det tröja på
som gäller.

Ha det gott

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar