fredag 2 december 2011

Köldchock

Sawadee
Nu har Lehna och jag startat försöka att ta  hem våra pensionsförsäkringar.
Alltså: Vi är på gång att sälja våra hus och mark.
Nu är väl inte det, det lättaste för marknaden är för tillfället stor
för uthyrning och inte försäljning. Vi hoppas på ryssar eller ossisar
(australiensare) för dom är för tillfället stadda i kassa.
Vi går ut med att vår rai ( 1600m2) som har 3 hus och en obebyggd
tomt (400 m2) är perfekt för en investerare som kan bygga  ytterligare
små bungalows på den obebyggda tomten.
Sen är det bara att sitta där som hyrestant/gubbe och hysta hem
kosingen för köparen!!

I går så blev jag så sugen på fisk. Köpte ett par filéer och la dom i en
plastpåse med saften från 3 lime under 2 timmar. Här i huset finns ingen
vitpeppar i pulverform så jag tog korn i morteln och mosade dom.
Paneringen blev alltså: ägg, krossade vitpepparkorn, salt och någon
mystisk brödtjottabläng som jag hittade i Kennets avstängda/kryddförråd
= avstängd kyl. Till detta blir det wookade grönsaker ( ingen potatis eller
 ris för någonsom tänker på vikten ) med ett litet lager av smält ost.
 Resultatet ska vi inte prata om. Det var så otroligt gott. 


Har i dag stekt fläskfiléerna som jag inhandlade. Dom har legat
i smarrig marinad i 3 dagar i kylen. Ska bli intressant att se hur
dom blir. Filéerna här nere blir lätt lite torra.

Varför steka 1 när det är lika lätt att fylla plåten med 6 st.
Till desert så blir det glass med mango.

Jag undrar varför jag alltid tänker på vackra kvinnor när jag
äter denna desert???

Smaskig glass!!

 
Jag hade ett litet missöde i köket. Helt plötsligt så är golvet fullt med vatten.
Bara att dra fram tvättmaskin och diskbänk och starta sökandet.
En plastslang är torr och har spruckit. Bara att åka till Rawai Hardware
och köpa en ny. Nu trodde jag i min enfald att det skulle vara nog med
en tur dit! Oj vad jag bedrog mig!
Som många naturligtvis vet så har vattenkopplingar en förmåga att
paja när man mekar med dom. 2 turer till blev det innan allt blev OK.


Nu börjar det hända saker med Lehnas tak. Fortfarande så spökar vattnet
i Bangkok. Fincement är det total brist på här nere på Phuket nu så
finputsen inne dröjer.

Nu verkar det som det är säsong för fiskfällor. I zigenarbyn så är det ett
tiotal byggen på gång hela tiden. Båtar far dagligen iväg lastade
med 3-4 st för att lägga ut för att fånga fisk.


Det är kul att se med vilka flinka fingrar som  zigenarna flätar nätet som täcker burarna

Här gäller det att ta rätt trådvinda
Här är en riktig spökträdgård som jag har till granne.


I dag på morgonen har jag fått en köldchock. Termometern visade på
bara 24 grader när det var dags för hundtur till stranden.
Nu tror du väl att jag blivigt tokig men kallt var det!!
Vid det här laget så är väl allt brunt fett förbrännt så
man är lika känslig som lokalbefolkningen när
det smäller till med en köldchock.


Inte nog med detta så hade Mischa skickat en länk med skidåkning
från Oppdal. Dags för en varm toddy eller fler???


Hittade 2 frön/nötter på stranden i dag. Denna vet jag vad det är för någonting.
Hittade en innan jag skulle hem i våras och Kennet tog hand om den.
Den har nu växt och trivs utmärkt.
Nu har jag tänkt att driva upp denna också, men jag kommer inte ihåg
om det är spetsen eller den flata ändan som ska vara neråt.
Hjälp Kennet!!!

Så här har den första nöten utvecklats

Hitta även denna men den har jag ingen aning om vad det är. Vet du Kennet??


 
Nu är det äntligen fredag och en ledig helg hägrar. Absolut ingen
matlagning, städning eller rörmokeriarbeten ska ske.
Blir nog ryggläge med en god bok och någon timme
med Svt-play.
 
Ha det gott
 
Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar