torsdag 24 februari 2011

Det gäller att passa sig

Sawadee
Oj, oj vilken dag!!!
Var med Lehna till Phuket Imigration för att hon skulle ordna re-entry stäpel för sin återkomst nästa gång hon kommer till Thailand. Allt flöt galant, för det var ovanligt lite folk som skulle ha sina ärenden gjorda denna dag.
Efter detta åkte vi till Körkortsmyndigheten för Lehna skulle
byta sina ettåriga körkort till femåriga( skilda körkort för bil och mc).
Lunchstängt så vi drog iväg och handlade kuddar, lunchade och
reklamerade den nya poollampan som läcker.
Åter på körkortsmyndigheten så fattades det en kopia på
Lehnas pass. Jag gick iväg till kopieringsstället och där upptäcker jag att det inte är Lehnas pass jag håller i handen!!!
Hon hade fått fel pass tillbaka på Imigration!!!
Vi fick ta en kopia på kopian så nya körkort fick hon.
På väg tillbaka till Imigration blir vi påkörda av en motorcykel när
jag skulle svänga in vänster till parkeringen.
Läskigt att se två thaiare bara flyga mot en hög trottoarkant och
missa en elstolpe av betong.
Som tur var så blev det inte så stora skador på killarna fast
den ena av dom blev forslad till sjukhus för röntken.
Jag kör in bilen på parkeringen för att den inte ska stå ivägen för trafiken på den livligt trafikerade gatan. Lehna ringer
till Turist.Policen som säger att vi ska gå in på Imigration för där finns polis. Sagt och gjort!! Inte fan hade dom någon polis
där inne.
Åter på olycksplatsen så möts jag av en hysterisk polis
som undrar varför jag flyttat bilen och lämnat olycksplatsen.
Vad jag hade gjort var två ytterst felaktiga ting!!
Flytta aldrig bilen/motorbiken och var kvar på platsen är
nu saker som jag lärt mig. Lyckligtvis så godtog han mina förklaringar.
Har även lärt mig att så fort en olycka händer så ska man
ringa till sitt försäkringsbolag som då omedelbums kommer
till undsättning.
Försäkringskillen följde med till polisstationen för att vi skulle
skriva en anmälan men det sprack pga att ingen på den stora
stationen kunde engelska!!
Här försöker Lehna legitimera sig med fel pass

Ruskig tur att motorbiken inte for in i elstolpen av betong

Det blev naturligtvis stor uppståndelse när Lehna förklarade sitt

ärende på Imigration. Full aktivitet blev det i alla fall!!
Lehna fick sitt pass tillbaka efter ca 45 minuter. Killen som
hade fått hennes pass upptäckte att han hade Lehnas
när han turligt nog varit på banken och skulle visa
legitimation.
Detta pass fick Lehna på Imigration
VAD HÄNDER NÄR VI KOMMER HEM!?!?!?
Lehna kan inte hitta sitt pass. Bilen vänds ut och in ett flertal gånger
utan resultat. Lehna ringer till polisen för att höra om passet
blev kvar där. Icke sa NIcke.
Huset blir genomsökt ett flertal gånger utan att passet hittas.
Efter någon timme kommer Lehna på att hon hade husboken
med sig till Körkortsmyndigheten. PHU!!!! Där i fodralet
låg passet till vår lättnad.
I dag möttes vi igen och vi hade nu med oss en thaia
som är någolunda på engelska och är personlig vän med
höjdare på stationen. Detta är nästan ett måste när man ska ha
med myndigheter att göra här i landet.
Här ska rättvisa skipas????
Polisutredningen på polisstationen tog sin rediga tid. Som tur var
så var vår försäkringsman och en försäkringsmäklare
som vi använder och kan engelska med.
Hon berättade efteråt att mc-förarens pappa som var med
tyckte att det skulle vara mitt fel för olyckan. Faranger
har ju pengar så det skulle inte drabba någon fattig!!
Det hela slutade med att vi ansågs skyldiga båda två
så vi får stå för våra egna kostnader. Måste säga att
jag var mycket nöjd med detta resultat.
2000 baht måste jag betala i självrisk och med på
skadelistan står att min frontruta fått en spricka. Denna
spricka har funnits i flera år och kostar ca 3.500 baht
så resultatet blir plus för oss.
Polisutredningen kostade 800 baht och den fick vi dela på.
Kändes härligt att gå ut från polisstationen för jag måste erkänna
att jag inte var speciellt hög i hatten när jag kom dit.
Här nere är det ju nästan alltid farangen som anses skyldig
till alla trafikolyckor.
När vi skulle inhandla kuddar stötte jag på ett nytt ord som jag tycker bara är så härligt. Refluffable!!! Smaka på detta ord!!
Här i Thailand så har alla någon släkting eller bekant som alltid
har kunnskap (tror sig ha i många fall) om det som
man behöver få fixat.
Vår försäkringsmäklare har naturligtvis en verkstad för
lackering och plåarbete.
Skeptiska var vi när vi åkte dit för att titta på skulet där
han hade sin verksamhet. Döm om vår förvåning när
det var en stor och tillsynes bra verkstad.
I kväll ska vi ta det lungt och tänka på det dygn som
vi inte vill uppleva åter.
I morgon ska jag nog dra till Kata och träffa Pelle som
är en gammal jobbarkompis från SAMHALL.
Ha det gott
PAF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar