lördag 19 februari 2011

Jag är miljonär!!

Sawadee
Nu har gjort min missionsresa!!
Flyg Phuket- Udon Thani
Minibuss Udon Thani-Thaigränsen
Buss över Frendship Bridge till Laosgränsen
Taxi till hotellet
Två nätter och 1 hel och två½ dagar blev det i Laos.
Missionen var att gå till Thailands ambassad i Vientiane för att
införskaffa 2 x 2 månaders turistvisa.
En agent skulle möta mig vid hotellet och han upplyste mig
att tomollow (fredag) är det helgdag i Thailand så då
är ambassaden stäng och först på måndag
kunde jag få mina visa. TABLÅ!!!!
Men som alla vet så går allt att fixa i Asien med lite friska pengar.
1000 bath (200 kr) och passet med visa blev lämnat på hotellet
efter 4 timmar.

Nästa gång jag ska till Laos så kommer det att bli minst envecka

så att det blir tid för att åka runt i detta land som alla

besökare jag har träffat säger att det är så fint.

Här på bron Freindship Bridge över till Laos med
Mekongfloden i torrtider under bron
Och där möts man av den Laotiska flaggan. Här är den Laotiska valutan Kip. Sedlar med valörer man inte kunde drömma om. Sedeln överst på 500 Kip är är inte mer värd än att man kan ha den som muggpapper. För 1 kr får man ca 1.211 Kip. Jag växlade in 4.000 bath (880 kr) och plötsligt var jag miljonär!!!! 1.053.ooo Kip i plånboken!!! Som du förstår så finns det inga mynt i det ekonomiska systemet i landet. Vilken känsla att ha så mycket pengar men glädjen grumsades när jag såg att en Cola Light kostade 5.000 Kip. Tänk er att betala 30.000 för en hamburgare. Måste vara goood!!!
Naturligtvis så var inte Svenska kronan med på växelkursen.
Blev att räkna med bathen och sen till den svenska valutan.
Efter en frukost där jag saknade lite skinka eller bacon tog jag mig
ut i stadens vimmel. Blev mycket förvånad när jag insåg att:
mycket liten trafik och motorcyklar, inget skräp slängt överallt och sist men
inte minst så körde dom på fel sida (högra).
Döm om min förvåning när jag såg dessa bakverk i ett fönster!!!!
Ett skandinaviskt bageri!!!!
Självklart så blev det en kopp te och en dammsugare
eller som det står i broschyren:
"Vacuum cleaner-could it be better?"
För Semlan står det:
"Swedish Semla-as good as it gets"
Detta bageri har funnits sen 1994 och Sune Wissmar som
ägaren heter bakar ½miljon eller 324 km
baguetter varje år.
Jag har hört ett radioprogram för något år sen om en svensk
som öppnat bageri i Vietnam och bakar semlor
på löpande band till befolkningen.
IKEA får kanske passa sig för konkurrensen
från semlan och dammsugaren? Som överallt i Asien så finns det många fina tempel.
Men detta var faktiskt ett av de finaste jag sett.
Kolla in taket!!!!
Damerna i landet är inte lika runda som på andra ställen.
Kan det bero på att snabbmaten inte slagit igenom ännu?
90% av damerna går omkring i vackra saronger med snygga mönster längst ner.
Sopskyfflarna var exakt dom samma som i Thailand.
Om andan, möjligheten och viljan skulle falla på att beblanda
sig men någon lokal skönhet så är det inget problem
att iföra sig skyddsutrustning.
För ett nummer använd - Number One!!!
Finns hos din lokala handlare.
Hemresan kändes trygg som vanligt med den lokala polisen
som alltid är på alerten för att haffa terrorister och
annat löst folk!!!
Hemresan skulle starta med en timmes rundtur med taxi
i Vientiane men av det blev det inget då taxikillen
glömt bort min beställning.
Tog då i stället en Tuk-tuk till gränsen där jag fick tag
i en taxi som körde hela vägen till
flygplatsen. Skönt att slippa en massa byten.
Tror du inte att nu när jag var ute i god tid så får jag
besked att flyget är 1 timme sent.
Efter lång väntan på taskig plaststol så kommer nästa besked.
Försenat ytterligare en timme.
Äntligen på Phuket 2.20 tim försenat så slocknade
Flanellen in som ett barn i bilen.
Nu är det åter tillbaka till vardagen=vattning, vattning, osv.
P.S. Är fullmakt den kraft en berusad besitter????
Ha det gott
PAF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar