måndag 4 juni 2012

Vad gör jag här??

Sawadee

Ja då är jag i Sverige igen och vad allt det bär med sig.

Först var det en kall och fuktig stuga som måste vädras
och tempereras vilket gick galant och vädergudarna
visade sig från den bästa sidan i nästan en hel vecka.
Moment två var att ta bort täckelsen över bilen och sätta
batteriet på laddning. Efter 3 timmars laddning så hoppade
bilen igång som om den hade varit igång hela vintern. Sen
gällde det att köra och bromsa så att bromsskivornas rost-
beläggning skulle försvinna innan besiktningen. Denna ut-
föll till belåtenhet. Bara en tvåa på handbromsen som verk-
staden fick justera och sen "släckte" tvåan. Måste säga att
jag är imponerad av denna gamla 5000:- bil som bara puttrar
på och inte ställer till så mycket besvär vid besiktningarna.

Barnbarnet Leo fyllde 4 år och fest till tusen.
Nu är det pirater som gäller

Med flagga och hela köret
Att vara pirat och inte behärska att simkonsten kan. ju ställa
till problem. Då är det bara att ta den nya biken och ut
för att röva


Vissa av dom från den äldre generationen påstår att ung-
domarna inte visar dom äldre någon respekt!!
Se bara på dessa två som andäktigt lyssnar på visdomsord
från den livserfarna, vise och intilligente äldre  man!

.
Sen var det dags att fixa nya lager till båtkärran. Hade jag inte
fått hjälp av boulekompisen Björne så hade det ännu inte
varit i ordning. Det var att svetsa fast järnstång och slå för
kung och fosterland för att få ut lagerbanorna.
Uppskov till sista maj hade vi fått för deklarationen av
försäljningen av huset. Svetten rann och miniräknaren
glödde i arbetet med att få till den. I sådana lägen är det
inte så kul med att ha haft svartjobbare i farten. Vi fick i
alla fall till en deklaration som vi var/är nöjda och hoppas att
skattemyndigheten också är det (kryssa fingrarna). Den är
i sanningen riktig
Hoppsan! Glömde att ta med dessa.

Efter detta arbete så fick jag tid med att sätta på vatten-
spridaren och vattna där kantarellerna och smultronen
växer. Det var snustorrt i backen och bladen till
smultronen hade börjat sloka.
 
Om det var på grund av detta vattnande som gjorde att
 kylan och regnet kom. Du kan inte tro hur mycket jag har
frusit. Fläktelement och vedspisen har använts till max. 
Komma från ett övervarmt Thailand till ett kylslaget Sverige
och fan vet vad som är att föredra.
Vädret har varit så kasst att jag ännu inte har börjat med att
fixa båten.

Det är i alla fall nya lager på kärran

I morgon ska jag i alla fall få hjälp av Erik att slå
ner en stolpe till att förtöja aktern på båten. Gruvar mig lite
för jag vet hur svårt det är att stå i en båt och slå med
slägga utanför relingen. Badvarning måste utfärdas.
Här är min uppfart från "stora" vägen. Vid regn så blir den
såphal och det är inte lätt att ha någon fart när den börjar
med en 90 graders böj.

Här blir det en massa svära kan jag lova.
Sitter nu vid Lehnas dator och är uppkopplad. För mig att
skaffa nätkontakt har varit värre än det brukar vara med
att fixa saker i Thailand, och det vill säga mycket!
Går till butiken och frågar vad det är jag ska ha för någonting
till nya telefonen så att jag kan komma ut på nätet. En mycket
hjälpsam kille ringer och beställer ett nytt SIM-kort som ska
komma i postlådan efter ca en vecka. Efter 10 dagars abstinens
återvänder jag och får träffa en annan expedit som snällt
förklarar att så går det inte till!! Köper ett nytt SIM-kort och
ringer operatören för att få ett nytt SIM-kort med mitt gamla
nummer. Kommer i lådan om ca 7 dagar. Efter 10 dagar
så ringer jag igen och får då beskedet att jag inte är registrerad
som kund!! Registrerar mig och får besked att det tar ca 14
dagar att få kortet!! Undrar egentligen hur länge jag ska få
vänta på att få tillgång till nätet??

Tänkte anmäla mig till detta lopp men jag tyckte att anmäl-
ningsblanketten var ofullständig och saknade en del viktiga
upplysningar. Finns det pissoarer runtbanan var naturligtvis av
stort intresse.

Får nu hoppas att värmen kommer och att mitt SIM-kort
också anländer så jag får daglig kontakt med yttervärlden
utanför Rådmansö.

Ha det gott

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar