lördag 9 juni 2012

Råbiff utan kött!!

Sawadee 

Nu djävlar undrar jag var den globala uppvärmningen är
någon stans? Kallt och djävligt är det hela tiden med undan-
tag av ett par (2) dagar.
Så här ser det ut nästan varje dag.

Hade en dag med solsken så då blev det att sätta ner förtöjnings-
stolpen för akterförtöjning. Jag hade tagit till ordentlig (som jag bedömde
bottenmaterialet) trodde jag. Här kom jag med en 3 meter lång gran-
stock som trodde skulle vara ok. Här är det bara ½ meter djupt.
 Döm om min förvåning när den bara for ner i botten. Här var det ca
4-5 meter med dy. Det är bara att skaffa en ny och göra ett nytt försök.
Lillpinnen får duga så länge. 


Dom här är borttagna för dom är för korta har ja insett nu.


I värmen kom lusten att få båten i sjön. Jag undrar hur många
gånger jag klättrade upp och ner för stegen innan allt var klart.


Nu är båten i alla fall på vattnet.


Bryggan ser väl inte ut att ha klarat vintern speciellt bra


Här är stugan som mina föräldrar hyrde 1954


Inga stora föränmdringar förutom att det blivigt veranda på
 kortsidan. Tänk att syrran och jag hade en massa kompisar
ute hos oss. Vi sov i tält, bilen och hammocken när inte myggen
var för aggressiva.


 Här är utsikten från huset. Ett stenkast ner till badet.


Här ska jag sitta och filosofera med metspöt i handen under
sommaren. Många abborrar har fångats här under mina
yngre år.


Här på berget växer också Adam och Eva.
Både dom gula och vinröda heter Adam och Eva så
det spelar ingen roll vilken färg blomman har. I min bardom
så var dom kobetade hagarna helt fullproppade med
dessa orkidéer.

Glädjande nog så är det en del med Ejderungar ute på
vattnet. Kanske nedgången i antalet förhoppningsvis vänt
och åter är på väg uppåt.


På tomten frodas smultronplantorna för fullt. Blir smasken
som desert till


dessa smakfulla djur. Vinbärssnäckor finns det i massor så
det är bara att plocka och låta dom gå i en låda ett par dagar
och skita ur sig. Sen är det bara att koka och njuta.


Ska i dag på strömmingsfestival som tomtägarföreningen i det
gamla området anordnar. Alla har med sig en strömmingsrätt
och det brukar inte vara 2 av samma sort. Den ena delikatare
än den andra.

Själv har jag med mig en råbiff gjord på böckling!!
Pröva det någon gång så lovar jag att du blir helt såld!!
Ha bara saltgurka, rödbetor, gul lök, böckling och
naturligtvis kapris. Rör ihop och tillsätt olja och vinäger
efter smak.


Fortfarande så är jag utan anslutning till nätet så jag får låna
Lehnas sticka när nöden är som värst.

Skattemyndigheten har skapat stora problem för mig med att missa
att dom skulle återföra mig till min adress den 14/5.
När man är från Sverige mer än 6 månader ska man söka om
tillfällig adress och på ansökningen skriver man när den ska
återgå till den ordinarie.
Detta har nu skapat situationen att mitt nya körkort blev sänt till
Linus och han kan ju inte få ut kortet. Faktiskt så fixade det sig med
ett samtal till Transportstyrelsen som ska återkalla det och sen skicka
det till rätt adress. Visakort har också inte kommit fram.
Har dom varit på semester i Thailand
och fått inspiration att utsätta medborgarna för prövningar?
Nu är det bara att sätta på långkallingarna. mössa, tröja och vantar
och dra till strömmingsfestivalen.

Ha det gott

Sverker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar