torsdag 12 april 2012

Tsunamivarning

Sawadee

Satt på eftermiddagen vid datorn när grinden gav ifrån sig
ett gnällande ljud. Kände även en litten darrning i ena benet.
Förstod inte vad det var.
Efter att ha varit på hundvisit på stranden så satte jag mig vid
datorn för att läsa DN innan jag och Lehna skulle till Patong
för att fixa nytt simkort. Senare skulle vi till Kata och BBQ.
Läser  då om skalvet ute i havet men att det var en svag
varning om tsunami.

Vi åkte iväg i halvfemtiden för att vara ute i god tid. När
vi kommer till utsiktspunkten före Kata så är det tvärstopp.







Bilar parkerade på hela vägen. Vad är det som händer??
Jag trodde att det var invasion för att se på solnedgången.
Efter ett tag inser jag att det är folk som satt sig i säkerhet
för eventuell flodvåg.



Här spanas ut mot havet för att se den stora vågen


Tre lastade betongbilar stod också bland alla bilar.

Efter 2½ timme började polisen att dirigera så att det gick att
komma därifrån. Kl 19 så kom vi loss och kunde bakvägen ta
oss till Kata.
Ganska märkligt att folk efter 2½ timme återvänder från
höjden när vågen beräknades ta ca 4 timmar innan den
ev. skulle slå till.
Thaiarna som också i sin buddatro tror att allt är förutbestämt
är så rädda. För andra faror så ruskar dom ju bara på
huvudet.

Det är kul att se att folk bryr sig. Många som hörde av sig
och undrade hur läget var. Tack!

I dag är det sista vardagen Lehna är här så det är en
helvetes massa måsten som ska ske. Jag hoppas
också kunna fixa ett nytt simkort under dagen.

I morgon är det ju Songkran = Thainyår

Ha det bra

Sverker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar