måndag 9 april 2012

Kasta pärlor för svin??

Sawadee

Kennet åkte  på em till Sverige. Senare på kvällen så öppnade
sig himlens portar så ett massivt regn med åska var det som avslutade
långfredagen. Har ingen aning om hur mycket regn det kom. Men det
måste ha varit massor för på morgonen var det överfullt i alla gropar
och håligheter vid stranden och då har det vräkt ner.


Tyvärr håller vi på och tjafsar med vår fd. (fransman) hyresgäst.
Han fattar inte att vi ska dra av på depositionen för kostnader
som han orsakar oss. Tex har han inte betalt poolmannen fullt,
trädgårdsfolket har ej fått fult betalt, huset var inte städat,
2 dörrlås är ur funktion, uteytorna är inte högtryckade osv.
Allt detta står i kontraktet men han har naturligtvis läst
och inte förstått. Hopplöst att prata med med honom på mailen.
Han skriver på franska och använder Gogle för att översätta
till engelska och den blir inte bra! Det blir att översätta tillbaka till
franska och sen till svenska. Naturligtvis så blir väl inte översättningen
tillbaka till franskan helt bra och hur tror du att den sen blir på svenska.
Det är som att lösa en stor rebus för att få en susning om vad de
är att han säger/skriver.

Nu har undertecknad stått i 1½ dag i solen och sprutat med högtrycket.
Skinnet svider och hettar. Det är nu ganska varmt så det går åt mycket
vätska för att kompensera vätskeförlusten.


Det är nu så varmt att krabborna kommer kokta upp från havet.

Har nu också under två dagar spenderat en mindre summa på
att försköna mig själv. Jag vet att många tycker att det är som
att kasta pärlor för svin, men det känns skönt i alla fall. Och priset
gör att det inte känns så mycket att kasta dessa pärlor.
Tandhyginist      800 Baht  176 kr
Klippning         100 Baht      22 kr
Blekning av tänder 7.200 Baht 1584 kr


Mina tänder såg ut som gula faran och dom hade  inte några
som var så mörka och gula bland proverna. Självklart var
tandläkaren inte så positiv för resultatet men det blev över förväntan.
Inte så att jag kommer att vara i någon tanläkarreklam med tänderna
i bild med resultatet av en produkt. Kanske på bild på hur man sett ut
 innan man använder deras tandkräm. 

Det var jobbigt att ligga i många 10 minutersperioder med lasern

"Nya" tänder, glasögon och friserad. Är väl nästa man till rakning?
Mina bågar till reservglasögonen hade gjort sitt och nya måste
inköpas. Jag trodde att det inte fanns så många olika storlekar
på glasen så att det skulle vara en enkel match att köpa nya.
Nu har jag lärt mig att det finns nästan lika många som det finns
kineser.I femte butiken, när jag hade gett upp hoppet fick jag tag
i ett par bågar. Nu var dom väl inte i min smak men bara för
att spara på kostnaden för 2 glas så köpte jag dom. Nya bågar
fick jag för 2.800 Baht 616 kr
Elaka tungor påstår att jag ser ut som Manfred Mann eller
Woddy Allen. Jag tror bara det är avundsjuka!!!


Lehna sår och vattnar i trädgården då det smäller till och
eldsflammor slår upp från brunnen.
Hur kan det börja brinna i en brunn undrar du??
Här i Thailand är ingen brand omöjlig när det är el i närheten.
En koppling i thailand är inte så tajt som i Europa. Viss glapp
förekommer alltid och då uppstår värme. Vid längre bruk av
maskin eller dylikt, blir det så varmt att isoleringen smälter
med kortslutning som resultat och som ett brev på posten
uppstår eld.

Läste i svensk press om stackars Kjell-Åke.

 Kjell-Åke, 64, tvingades dricka ekologiskt kaffe

Kjell-Åke, 64, arbetar som revisor på ett kontor i centrala Stockholm. Onsdagen den 4 April kommer han aldrig att glömma.
- Jag fick ett mail från Lena i receptionen om att det var något jubileum eller något, jag läste inte så noga, och att det bjöds på fika. 
Intet ont anande gick Kjell-Åke till kontorets matsal där kaffe och fika stod framdukat. Glad i hågen med en rykande kopp färskt kaffe och en bit av den upptinade prinsesstårta (som också serverades) upplagd på en papptallrik gick Kjell-Åke in på kontoret. 
- Det var först när jag druckit upp kaffet som jag läste klart mailet. Att det var ekologiskt och rättvisemärkt kaffe som serverades, säger Kjell-Åke indignerat.
Kjell-Åke är mycket upprörd över att det inte framgick tydligare att det var ekologiskt kaffe som serverades.
- Jag vill bara ha en slät kopp kaffe. Inget jox. Det är för mycket jox och skit i allt nuförtiden.
Hoppas i alla fall Kjell-Åke fick en fin påsk utan en massa jox. Han
får väl ta sig hit annars för här är det joxfritt i kaffet och allt annat
. Ingen här har hört talas om ekologiskt eller rättvisemärkta produkter.

Hoppas det känns bra att var åter i vardagen efter en
förhoppningsvis avslappad helg.

Se bara fram till sommarsemestern så gå allt bra

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar