tisdag 11 januari 2011

Blir taket lagat?

Sawadee
Nu händer det saker efter ett år med vattenläckan!!!!!
En thaiare som bott och studerat till byggnadsinginjör i Amerika
har vi fått tag i. Han kom hit första gången 5 minuter försent
och bad tusen gånger om ursäkt!! Det är nästan så man svimmar!
Han själv tycker att det är hopplöst med hur thaiarna håller
tiden när dom lovat en specificerat tid för möte.
Han har en härlig distans till alla seder och bruk här i landet.
Han återkom med verktyg och jobbare två dagar senare och satt igång
med att riva i vårt fina innertak för att leta läcka.
Här rivs det för fullt
Var kan läckan vara? Det är bara att spruta på så finner vi ut var den är
När läckan blev funnen frågade Anand (byggaren) om vi hade
försäkring. Naturligtvis fanns en sådan och han studerade
försäkringsbrevet och tog telefonen och ringde
upp bolaget för att få hit en representant
för att besikta skadan.
Efter 1 timme var försäkringskillen här. Självklart var
han skitdålig på engelska så det blev som vanligt
mycket levande scharader. Allt utföll till
belåtenhet med ifylld skaderapport.
Nu har jag mailat in: Kopia av mitt pass, kopia av husbok (en
slags lagfart på huset), skaderapport, kopia på prisuppgift
och kopia på byggarens id-handlingar.
Nu är det bara att vänta på besked från bolaget att allt är ok
att sätta igång. Besked kommer snart har dom lovat.
Nu är ordet "snart", som jag tycker mig ha fått en
uppfattning om efter mina 10 år i detta land,
någonting som inte finns i svenskan/engelskan.
Den som lever får se!!!
Efter detta kom poolservice och fixade till ny belysning i poolen
så nu är det fritt fram för nattbad Innan badet blev det ett par spel med det nya Kubbspelet som vi
tillverkat alldeles själva.
Nu var detta inta så enkelt som man kunde tro. Naturligtvis
fanns det inget färdigsågat material i de rätta dimentionerna.
Efter lite scharader så förstod dom på sågen vad det var vi
ville ha. Men rundstav fanns inte. Det blev att åka runt till
en massa trävaruhandlare på ön men inga att finna. Halva
rundstänger hade dom allihopa. Skulle det limmas eller?
Efter många dagars funderande så föll poletten ner.
Det finns ju massor med kasserade solparasoll!!!!
Du kan tro att dom trodde jag var tokig som ville köpa
ett kasserat parasoll. Fick i alla fall mitt parasoll
och iväg hem för att såga upp lagom bitar.
Oj, oj, oj!!! Gick inte att såga med fogsvans!!!
Trät var så hårt att bågfilen
måste fram. Totalt
genomblöt blev
jag av svett
innan jag
var klar.
Måste säga att kastpinnarna blev superba. Ganska tunga
och det gillar ju en gammal varpaspelare.
Ytterligare en dag med molnigt väder efter kl 10.30. Njuter
av detta.
Ha det gott
PAF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar