torsdag 12 januari 2012

HALLELUJA, 10.000 (men ej rosor)

HALLELUJA

Det otroliga har skett!!!

På tisdagsmorgonen 10/1 mellan 08 - 09 (thaitid) så var den

10.000 besökaren inne  på bloggen.

Kunde inte tro att det var så många som tillhörde min församling!
Om man ska sammanlikna med den f.d. statliga institutionen så
är det väl som en julotta vid varje ny blogg
Om det nu registreras några rörelser i instrumenten på seismologiska
institutionen i Uppsala så vet jag vad det beror på.
Det är min gamla svensklärare Sune Svensson som roterar för fullt!
Han var alltid så nedslagen över allt jag skrev. "Du kan inte stava,
din grammatik är hopplös, jag förstår inte sammanhanget, du missuppfattar
alltid ämnet osv. och sist men inte minst så är din handstil som en kråkas!!!
Blev många extratimmer med välskrivning!!! Naturligtvis efter skolslutet.
Nu är i alla fall speedbåtturen till Racha Noi i box. Dagen efter att jag
återkommer från min missionsresa ( visatur till Malaysia) så bär det av.
Nu är det bara att hålla tummarna för fint väder ( sol och spegelblankt).

Den gamle Göteborgaren Putte som vistas en liten tid i Malaysia är,
som han säger tack och lov på väg tillbaka till Thailand.
I detta musseland är det svårigheter att få tag i öl och vin så han
har väl lidit helvetes kval med en abstinens.

I dag kom jag ihåg kameran så det blev en bild på min hand under
behandlingen i parafin.


Har fått ett bidrag från en i församlingen i Norge.
Måste visa den för den är bara så bra!!!

A little boy got on the bus, sat next to a man reading a book, and noticed
he had his collar on backwards.

The little boy asked why he wore his collar backwards.

The man, who was a priest, said, 'I am a Father..'

The little boy replied, 'My Daddy doesn't wear his collar like that.'
The priest looked up from his book and answered, ''I am the Father of many.'
The boy said, ''My Dad has 4 boys, 4 girls and two grandchildren and he
doesn't wear his collar that way!'

The priest, getting impatient, said. 'I am the Father of hundreds', and went
back to reading his book.

The little boy sat quietly thinking for a while, then leaned over and said,
"Maybe you should wear a condom . . . and put your pants on backwards
instead of your collar."

Efter sjukhuset så drog jag till Big C och köpte lunch

På detta köptemplet Big C så finns det fler mobil affärer än du
någonsin kan tänka dig. Det är fullständigt otroligt. Nya och begagnade
i priser från under 100 kr och uppåt.


Från första pelaren och bortåt är det butiker med mobiler!!!!

Sen blev det en tur till marknaden och köpte tonfisk. Detta är mums
för Sun.

 
Bara att sätta igång och filéa  och frysa in i lagom stora portionspåsar
som räcker i ca 4 dagar.
Här kokas det för fullt. Slutresultatet blir tonfisk i gelé

Vad händer när det kokas fisk. Gasolen tar slut och en förtvivlan uppstår.
Varför nu, när klockan är efter 20 och det är stängt överallt.
Bara att inse fakta och fortsätta i morgon med kokningen.
Efter en timme så inser jag ju att det naturligtvis vid fel
tidspunk som gasen alltid tar slut. Det är ju alltid
vid matlagning som detta sker!!!!

Här under  regnskyddet lär enligt snacket Bin-Branden ha ett gömställe

Här ser man tydligt delar av tältet som inköptes i Patong

Jag kommer att närma mig gömslet vid lämpligt tillfälle för att försöka ta närbilder.


Nu när det är lågvatten vid hundrastningen då ser jag många sjögurkor.
Jag tog upp en och lade den på en sten och vad är det jag får se.
Jo, kolla på gurkan längst nere. Den sprutar ut en massa vatten.
Kan det vara så att det är så dom förflyttar sig i vattnet?
Jet drift???
 
Detta trämaterial är till för att tillverka sjözigenarnas fiskburar.
Detta trä är så tungt att det inte flyter men måste hållas fuktigt
för annars så blir det flytande och då blir det ju svårt att få
burarna att still/kvar på botten.

Kalhyggen är väl inget som jag gilla men detta blivande kalhygge på
en yta av 1600 m2 har min stötta till 100%!!!
Jag ska förklara senare, varför!!

I dag ska jag ägna mig åt att packa. för i morgon blir det ett äventyr.
Mischa och jag ska ut på långresa. Åker med buss från Phuket kl 07
och är framme vid målet i Penang 20.30
Ser väl inte speciellt fram till denna resa i minibuss, men ska bli av
intresse att se hur det ser ut i södra Thailand.
De 2 dagarna i Malaysia ska Penang och Georgtown utforskas.
På dag 3 så blir det flyg tillbaka för det är så att när man anländer
med flyg så får man 30 dagars visa mot 15 dagar vid
ankomst landvägen.
Dessa knäppa regler som gäller här är bara bananas!!!


Väl hemma är det bara att hissa flaggan dagen efter och dra ut på
böljan den blå!!!

Dagarna bara flyger iväg nu när det ska åkas in till sjukan varje dag för
behandling. Är åter i Rawai ca 13.30 och då är det en del
göromål innan jag drar upp till huset för eftermiddagens
första hundtur. Väl hemma ska det fixas mat och kollas
mail osv.

Jag klagar inte!!! Bara lite gnäll!!

Ni som gissade vad det var för risrätt som jag skulle laga till julen
och som inte finns här nere var helt ute och CYKLADE!!

Svaret var så enkelt som RISGRYNSGRÖT!!!!

Tänk att dessa risätare aldrig har fått smaka denna godbit!!

Ha det gott och ha medlidande med oss bussresenärer

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar