lördag 15 oktober 2011

Slutspurt



Hejsan

Gamla bilar, är som gamla kärlekar. Dom är bra, när dom är som
dom ska. Men när dom börjar krångla så är det inte så kul!
När jag varit och sökt visa och ätit mat med barn och barnbarn
så fungerade bara parkeringsljuset när jag skulle köra hem. Var
bara att hänga på en bil så att jag hade gratis ljus.
Efter tips från grannen kollade jag strömbrytaren, som visade
sig ha smält/brunnit. En snabb tur till bilskroten löste det problemet.
Drivknuten på min gamla kärlek började låta som en större stenkross
så det var bara att jaga runt efter en billig och bra sådan.
Vid en koll i Norrtälje så varierade priset från 599 kr till
1389 kr. Förklara detta den som kan. Det blev den för 599 kr.
Min f.d. granne Bill är ju bara en pärla!! Han bytte på ca
en timme och för jobbet betalade jag 200 kr!!!!!
På väg hem så började laddningslampan att lysa.
Bara att åka till närmaste verkstad och beställa en laddnings-
regulator. Hoppas nu bara att det är den och inte hela generatorn
som är trasig. En ny/begagnad sådan kostar nog mer än vad bilen är värd!

I dag var det första dagen med frost här på Rådmansö.
Inte konstigt att det känns skönt att resa iväg.


Det var laddningsregulatorn som inte ville vara med längre.

Var och hämtade mina visa i tisdags. Var med lite darrande
ben som jag klev klev in på ambassaden. Som vanligt går det
en massa rykten om gällande visaregler. Nu skulle det vara
omöjligt att få 2 x 2 månaders visa, vilket det visade sig inte
var med sanningen överstämmande.

Ska nu iväg till Lehna och låna badrumsvågen för att kolla
vikten på bagaget. Same, same varje år. Det blir alltid mer
som ska med än vad man väntat sig.

Hääärliga filéer

Har nu klarat av alla inköp inkl. surströmming. Blev filéade så
jag slipper släpa på inälvor och ben. Den vanliga
frysta strömmingen hoppar jag i år.

Kors i taket, resväskan vägde bara 20,7 kg. Bara 0,7 kg för mycket.
Glad som en lax insåg jag att det bara blir en datorväska att släpa på.
Vad händer då? Jag snubblar över mina 10 stockar med snus som
står kvar i sin plastpåse!! Upptäcker också 4 pkt tunnbröd, böcker
och medicin. Det blir att också packa ett handbagage. Alltså:
allt är som vanligt!!

Nu är allt inplockat i lekstuga och bodar. Nu gäller det att bara få
till dörrstängning. Blir att ta axeln till hjälp Nästa sommar blir
det att göra en ny rensning av prylarna.

I dag lördag ska jag bara göra en carport för pärlan och sen är
allt klart för avfärd till Arlanda.



Det tog bara 10 minuter att "bygga" en carport!! Fördelen med
denna att det inte behövs något bygglov och är förhållandevis
billig.

Nu är det bara resan till Arlanda som står på tur för vidare befodran
till Köpenhamn - Bangkok och så äntligen framme i Phuket kl 18 lokal
tid. Taxi i ca 1 timmme innan jag kan kasta mig i en pool och
avnjuta en Chang eller Singha.

Ha en bra höst/vinter.

Sverker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar